Beschikbare blogs 2016

Zaterdag 29 oktober

== De laatste loodjes ==

Een wat zwaarmoedig begin, maar de reis naar Kathmandu rechtvaardigt dat. Tegelijk genieten we van deze laatste dagen.

Het grootste deel van Nepal maakt zich inmiddels op om het Tiharfeest te vieren. Overal worden bloemenslingers en andere feestartikelen ingeslagen en natuurlijk niet te vergeten een verse geit als je daar tenminste de middelen voor hebt. De middenstand heeft het ook druk deze tijd.

DONDERDAG

Donderdag en vrijdag waren dagen die heel helder begonnen. Dat was voor ons reden om er vroeg bij te zijn, want het fraaie schouwspel van zonsopkomst op de Annapurna begon al om een uur of 6.

Vanuit Naya Goan

Op weg naar Jomsom

Omdat het zo helder was besloten we die dag een tochtje naar Naudanda te maken, een klein uur rijden buiten Pokhara. Daar zijn onderstaande foto's gemaakt.

Heerlijk genietend van het fraaie uitzicht op een "terrasje" van een theehuisje. Majestueus en imponerend, vooral als je zoals in Naudanda nog wat dichter bij het hooggebergte bent.

Hier is te zien hoe de Fishtail aan zijn naam komt

Aukje koopt nog wat bananen voor onderweg

AFSCHEIDSMAAL

's Avonds waren we te gast bij onze gastheer en gastvrouw voor een overheerlijke dal bhat met alles er op en er aan. Hun kinderen en een gast waren er ook bij aanwezig. Natuurlijk hebben we veel gepraat over de aanstaande trouwerij van hun dochter (ook aanwezig). Het was een heel goede afsluiting van ons verblijf in Pokhara. We hebben genoten van de gastvrijheid van Grishma en Laxmi.

VRIJDAG - VERTREK NAAR KATHMANDU

Prem en de kinderen brachten ons naar de bus, waar we na een emotioneel afscheid keurig op tijd vertrokken.

Afscheid van de fam. Giri op het buspark

Veel bussen, daarbovenuit torent de Annapurna

Helaas ging de rest van de reis wat minder  voorspoedig. Alhoewel het eerste deel hadden we er nog aardig de vaart in.

TRILLEN

Er was alleen één ding een beetje vreemd: Bij 50 km/uur begon de bus behoorlijk te trillen, bij 60 werd het weer wat minder, alleen die snelheid haal je niet zo vaak. Bij de eerste pitsstop werd door de bijrijder zorgelijk naar het wiel rechtsachter gekeken, daarna werd een stukje verderop nog de bandenspanning gecontroleerd, maar het hielp allemaal niets. Uiteindelijk heeft dat gelukkig geen verdere problemen opgeleverd.

Toen we nog op ongeveer 35 km van Kathmandu waren werd het steeds drukker. We zijn ook minstens 5 verongelukte vrachtwagens tegengekomen. Inhalen van het zware vrachtverkeer nam ook steeds meer tijd in beslag en voor we naar de klim naar Chisapani begonnen kwamen we helemaal stil te staan. File! Naar links kijkend kon je de weg omhoog zien kronkelen tegen de berg op, overvol met verkeer, meest zware vrachtwagens en bussen. Geen bemoedigend gezicht...

Uiteindelijk kwamen we na veel stops en langzaam rijden toch op de top, maar het was toen nog niet op. Ook de weg naar de ringroad stond het op veel plaatsen muurvast. Toen we dat achter de rug hadden dachten we nu zijn we er bijna...

NOG EVEN TANKEN...

Maar twee kilometer voor het eindpunt besloot de chauffeur eerst maar te gaan tanken, en dan nog op een plaats waar het erg moeilijk manoeuvreren was voor zo'n gevaarte. Uiteindelijk na 136 liter diesel en ongeveer 15 minuten kwamen we ruim 2 uur later dan gepland op de eindbestemming aan.

Bijna tegelijkertijd met Tilak, want daar had ik om 5 uur mee afgesproken, net op tijd dus.

We lagen vroeg in bed, waar we nog uren hebben liggen "na schudden" van de reis...

ZATERDAG - JHYALUNTAR CHURCH

Deze dag waren we uitgenodigd in het kerkje dat Tilak en Ganga vorig jaar begonnen zijn in een klein plaatsje onder Thecho, langs de weg naar Anandaban. Tilak had keurig een taxi voor me geregeld en om 7.10 gingen we op pad. Helaas zonder Aukje, die was nog niet voldoende bijgekomen van de busreis van vrijdag.

Ik had een bijna nieuwe taxi met een goede rustige chauffeur. Zonder al te veel oponthoud ondanks de hier en daar slechte weg bereikten we keurig de plaats van bestemming waar Tilak ons al bij de hoofdweg stond op te wachten. Vandaar was het nog 5 minuten langs een onverharde weg naar beneden naar het kerkje.

Het kerkje ligt aan de rand van het dorp in landelijk gebied. Het is heel eenvoudig van opzet en ziet er van buiten meer uit als een schuur opgebouwd van golfplaat zoals hieronder te zien is.

De morgen begint vroeg voor Tilak en Ganga, want elke keer moet er voor de dienst begint wel het een en ander schoongemaakt worden in en om het kerkje, daar trekken ze elke zaterdag ongeveer een uur voor uit.

OOGSTTIJD

Nepal zit midden in de oogsttijd van de rijst, om die reden begon de dienst ook al om 8 uur. Er wordt nu hard gewerkt op de velden om de oogst binnen te halen en dat was ook te merken aan de opkomst: Een handjevol volwassenen en wat kinderen.

Ook hier schoenen uit voor je naar binnen gaat.

De zangdienst werd geleid door de vrouw van Tilak, Ganga. In de tussentijd rende hun zoontje als een ongeleid projectiel rond, totdat zijn vader hem eens goed bij de oren greep...

De inrichting van het kerkje kan niet eenvoudiger. Op de grond een laagje schuimplastic tegen de optrekkende koude en daarover heen een eenvoudig kleed. Ramen waren uitgeknipt uit de golfplaat, een paar scharnieren er aan en klaar. Voor de deuren idem.

Pal naast het kerkje staat een huisje, waarvan we hier de vrouw des huizes en haar buffel zien (vanuit het kerkje).

Ook in Nepal zijn  kinderen erg nieuwsgierig, zoals deze twee kinderen.

De dienst verliep verder goed, de aanwezigen waren erg aandachtig tijdens de prediking. Binnen een straal van 5 km zijn zij het enige kerkje. Echt pionierswerk van een dapper echtpaar!

Na afloop liet Tilak me nog de aanbouw zien wat dienst moet gaan doen als zondagsschoolruimte, berging en keuken. In Nepal is een keuken bijna een integraal onderdeel van de kerk. Bij bijzondere gelegenheden worden er vaak gasten uitgenodigd om na afloop samen te eten, zoals bij de Kerst en Pasen. Daar heb je dan wel faciliteiten voor nodig. Voor de kerst zal de keuken hier dan ook operationeel zijn! Maar ook daar tussendoor zal de keuken regelmatig gebruikt worden. Zo heeft men ook tijdens de festivaldagen vaak extra diensten met eten na afloop!

Deze jongeman was één van de bezoekers deze morgen.

STEIL OMHOOG

Ongeveer 9.45 was de dienst afgelopen. Ik ben daarna nog even met Tilak en Ganga mee naar huis geweest voor een kopje koffie. Ganga en Prathan (hun zoontje) reden met de taxi mee. Ik had me al af zitten vragen hoe de taxi het steile weggetje op moest komen, daar had de taxichauffeur wel een goed antwoord op.

Een 'huisje' onderweg naar boven

Onderaan het steilste gedeelte bleef hij eerst even staan, toeterde nadrukkelijk zodat de mensen langs en bovenaan de helling wisten dat hij er aankwam, gaf vervolgens vol gas en stoof letterlijk over de smalle onverharde weg naar boven, waar we op een haar na een motor misten die wat traag ruimte maakte!

Bij Tihar hoort een verse geit! Deze man had er zelfs twee gekocht!

Bovenop een geladen vrachtwagen

De rit terug verliep een stuk minder voorspoedig, het was erg druk onderweg en op sommige plaatsen in de dorpjes was de weg te smal om elkaar te kunnen passeren met de nodige opstoppingen als gevolg. Tegen twaalf uur was ik weer gezond en w el terug in ons hotel.

De rest van de foto's zijn onderweg genomen. Zo waren er op veel plaatsen nog steeds de gevolgen van de aardbeving anderhalf jaar geleden te zien.

Straattaferelen in Thecho

Huizen nog vol cracks van de aardbeving

Dit is al weer het laatste bericht vanuit Nepal. Bid s.v.p. voor de christenen in dit land die vaak met moeilijkheden vanwege hun geloof te maken hebben. We zijn blij dat we deze reis hebben mogen maken, dat we weer hebben mogen genieten van een prachtig stukje van Gods schepping en ook van de mooie mensen die hier wonen.