Woensdag 14 februari 2018

== Genieten ==

Na een drukke beginperiode (de reis, ontmoetingen, spreekbeurten) hebben we eindelijk een paar dagen gehad om even lekker bij te komen. Zondag hebben we bijna alleen maar geluierd, genoten van het mooie weer en het zonnetje. 's Middags hebben we een wandeling door Naya Gaun gemaakt, even alle bekende plekjes, inclusief ons oude huis opgezocht.

Ons zitje voor onze kamer

Op de terugweg kwamen we nog oude bekenden tegen, Wim en Mariet Brandsma. Zij hebben hier ook een aantal jaren voor INF gewerkt en nu werkt Wim een half jaar als vrijwilliger in het lepraziekenhuis.

's Avonds hebben we een lang gesprek gehad met Prem en Prabha om ze te helpen met de problemen waar ze tegen aan lopen. Prabha had weer een heerlijke dal bhat maaltijd gekookt (rijst met linzen, groenten en een vleescurry).

Hiet nieuwe huisje van Prem en Prabha aan de achterzijde

Ook maandag hebben we het rustig gehouden. 's Middags zijn we gaan lopen naar het meer, teminste tot vlakbij het meer, het laatste stukje hebben we per taxi gedaan...

Eerst door een gloednieuwe buurt heen, waar nog druk gebouwd wordt, daarna over een oude gammele bailybrug, die over een diepe kloof ligt, en daarna achter het vliegveld langs.

Onderweg kom je van alles tegen. Zoals hier deze koe, die zich tegoed doet aan lege Tuborgdozen. Het bier was er niet meer maar karton gaat er wel in als er niet veel beters te krijgen is.

Honderd meter verder passeerde ons een trekker met een aanhanger, volgeladen met stenen voor de bouw. Toen hij ter hoogte van ons was zagen we en hoorden we hoe een van de wielen er af liep. Dat gebeurt helaas wel vaker hier, preventief onderhoud is bepaald nog geen algemeen goed.

Toch verandert er veel in dit mooie land. De globalisering heeft ook hier een verwoestende uitwerking. In snel tempo verdwijnt er veel van de oude cultuur.

Aan Lakeside hebben we een lekker bordje momo's gegeten bij onze oude vrienden van Love Kush en oude herinneringen opgehaald. We kennen de eigenaar van het restaurant denk ik al 18 jaar. Inmiddels heet het hotel/restaurant Queen Forest Restro-Bar.

Verder hebben we het ook deze dag rustig gehouden.

Dinsdag zijn we eerst lopend naar de zaak van Prem en Prabha gegaan. Vandaar zijn we naar het centrum gelopen. Het was een leuke wandeling en heerlijk weer. Het is hier elke dag rond de 25 graden, en over het algemeen onbewolkt. Als we 's ochtends de gordijnen van onze kamer open doen zien we om ongeveer kwart voor zeven de zon opkomen op de bergen, toppen tussen de 6000 en 8000 meter hoog! Het blijft een fascinerend gezicht, Gods schepping is groots.

Tijdens de wandeling kwamen we langs een grote overdekte markt, waar onderstaande foto's gemaakt zijn.

's Middags hadden we een afspraak met Resham en Sita. Resham is inmiddels 78 en een van de pioniers van de kerk in Nepal. Ondanks de ziekte van Parkinson en zijn leeftijd is hij nog vrij actief.

Zijn vrouw Sita is een stuk jonger en is een aantal jaren geleden een organisatie gestart om kansloze vrouwen te helpen (Glow). Op het moment van ons bezoek was er een cursus aan de gang waar 15 meest jonge vrouwen aan deelnamen. Zij leren in de 3 maanden dat ze er zijn niet alleen om te gaan met een naaimachine, ook op ander praktisch en ook geestelijk gebied krijgen ze onderricht. Ik mag er komende vrijdag en zondagochtend wat vertellen ook het huwelijk naar Bijbelse maatstaven.

's Avonds waren we uitgenodigd bij een huiskring van de kerk. We kwamen terecht in een kleine 2-kamerwoning. In de grootste kamer stond een groot 2-persoonsbed, waar de meeste kringleden op zaten (zie foto). Er omheen nog een paar stoelen en wat krukjes. Het was een fijn samenzijn. Als je hier klikt zie je een kort filmpje van het zingen met elkaar.

Na afloop hebben we bij Lazarus thuis nog nagepraat en de 'traditionele' tea & biscuits gegeten. Lazarus is oudste in de kerk en vangt al een aantal jaren een 5-tal jongeren op die niet meer thuis kunnen wonen vanwege de gezinssituatie.

Woensdag hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van de auto van Prem, toch wel prettig een eigen vervoermiddel ter beschikking te hebben. Een taxichauffeur die we een paar dagen ervoor hadden geloofde niet dat ik zelf ook reed in Nepal, hij vond het verkeer maar niets.

's Middags zijn we naar Lakeside gereden, waar ik uitgenodigd was om een lezing te houden over het huwelijk in Bijbels perspectief. Een groep echtparen uit de kerk is hier een paar dagen bij elkaar voor een soort korte huwelijksconferentie. Interessant om te zien dat de kerk in Nepal hier ook steeds meer aandacht aan geeft. Het was een fijne bijeenkomst!

Een paar dagen geleden heeft het 's nachts een beetje geregend, de eerste regen sinds eind vorig jaar! En ook toen we terugreden naar onze kamer regende het een beetje. Onderweg hebben we nog even in een modern winkelcentrum onze boodschappen gedaan. Een winkelcentrum compleet met roltrappen en een parkeergarage!

Met onze gezondheid gaat het over het algemeen goed. Het meest algemene probleem (darmen) hebben we tot nu toe geen last van gehad. Aukje heeft wel wat rugproblemen, wat vervelend is bij het lopen. Verder genieten we van alles en zijn we blij en dankbaar dat we hier deze paar weken mogen zijn. We danken God dat alles zo goed gaat!

Komende dagen worden druk, maar daarover later meer!