Dinsdag 26 oktober

Het blijft lekker warm (30 graden) en zonnig, alleen is er in de middag wat bewolking die het zicht op het hooggebergte wegnemen. In de ochtend zijn de bergen echter heel goed te zien.

Vandaag zijn Anneke, Christa en ik de z.g. hangbruggentocht” gaan lopen. We hebben ons door de taxi vlakbij de Maidan laten afzetten, in Simpani, aan de noordkant van Pokhara. Vandaar zijn we naar de compound van INF gelopen om te laten zien waar we in het verleden begonnen zijn in Nepal. Vandaar zijn we naar de nieuwe hangbrug gelopen, die Pokhara met het dorpje Bhalam verbindt. Het is niet alleen een lange hangbrug, maar hij hangt ook vrij hoog boven de rivier. Daarna kom je in het dorpje uit waar een heerlijke rust heerst. Er kunnen vanaf de andere kant sinds kort wel auto’s en ander gemotoriseerd verkeer komen, maar dat gebeurt gelukkig nog heel weinig.

In het dorpje hebben we even wat gedronken, dat geeft altijd ook weer de gelegenheid om een praatje en wat foto’s te maken. Daarna zijn we tussen de rijstvelden door verder gelopen. Ongeveer een kilometer verderop leidde het pad van de weg af en liepen we over een smal paadje tussen de hoge rijstvelden door, om uiteindelijk bij een riviertje te komen. Er waren stukjes bij die steil omhoog en omlaag gingen, die vooral voor Christa moeilijk te nemen waren. Haar zolen gaven niet voldoende grip op de stenen.

De rivier konden we via een aantal stapstenen over steken, en als eerste heb ik daar bij het voorbeeld gegeven. Dat had verder geen invloed op Christa, die had bedacht het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon DOOR het water naar de overkant te lopen. Bijna aan de overkant ging ze alsnog bijna onderuit, gelukkig zonder pijnlijke gevolgen. Anneke volgde als laatste en kwam keurig met droge voeten aan de overkant.

Om ca. 13.30 waren we moe en voldaan weer terug in ons hotel.
’s Avonds zijn we naar ons favoriete restaurant gegaan, Love Kush, maar na vanavond kan het “favoriet” er wel af. Hoewel het eten prima is, viel de rest erg tegen. Zo was de muziek weer erg hard en niet direct van het soort dat we zelf zouden uitzoeken.

Dinsdag was de dag van de Beauty Parlors. Alle drie de dames zijn onder “het mes” geweest en zien er weer als herboren uit (ongeveer). De schoonheidssalons bij ons in de buurt hebben goede zaken gedaan, de dames zijn stevig onder handen genomen.
Ikzelf ben naar Asal Chimekee Nepal geweest, Raju was weer terug op zijn post, na zijn studie in Engeland. Maandag kom ik daar nog op terug, want dan krijgen we een rondleiding over een paar projecten.

Tussen de middag hebben we geluncht in de Boomerang, een restaurant bij het meer. Lekker in de schaduw, met uitzicht op het meer. Hier op de foto een oude baas (waarschijnlijk jonger dan ik zelf…) die een middagwandelingetje aan het maken was en een foto van ons samen, eindelijk sta ikzelf ook op de foto…(dit ook op aandringen van onze jongste dochter).

Vandaag hebben we ook een trip naar het National Park Chitwan voor Anneke en Christa geregeld. Morgenochtend vroeg vertrekken ze samen met Manju, de vrouw van de hoteleigenaar naar Chitwan en vrijdag hopen ze weer heelhuids terug te keren.

’s Avonds hebben we de eerste huiskring van Naya Gaun bezocht. Zoals elke keer voelden we ons erg bevoorrecht, dat we deze mensen mogen bezoeken. Huiskringen zien er qua vorm anders uit dan wij gewend zijn, het is een soort mini-kerkdienst van ca. 45 minuten.

Halverwege mijn overdenking viel het licht uit, gelukkig had ik daarmee rekening gehouden door mijn PDA te gebruiken. Daar zaten we dan in het donker, ik kon de anderen absoluut niet meer zien, met alleen het schijnsel van mijn PDA. Niemand liet zich daardoor van de wijs brengen en bleef aandachtig luisteren. Jong en oud, want de leeftijden liepen uiteen van ca. 5 jaar tot over de 50 en alles daar tussen in.

Het was een fijne avond en bijzonder om te zien hoe deze mensen hun geloof ervaren.