Donderdag 3 november

Vervolg Dinsdag

Na het ontbijt zijn we met z’n allen (op Aukje na) een stuk gaan lopen langs het meer, in noordelijke richting. Het was een leuke wandeling met mooie vergezichten. Op dat moment scheen de zon (weer) en was het een heel aangename temperatuur. Ook buiten de bebouwde kom wordt er langs het meer druk gebouwd, er is onder andere een groot en zo te zien luxueus hotel in aanbouw. Ook hebben we nog even staan kijken naar de vele paragliders. Paragliding is een ‘booming business’ hier in Pokhara. Tussen de paragliders door slaagde ik er in deze foto van een adelaar te maken.

Buffels genietend van een modderbad.

’s Avonds zijn we (Anneke, Trix en ik) naar een huiskring van Naya Gaun Church geweest. Ik heb daar iets mogen delen over de plaats van liefde in het leven van een christen. De kring was bij Ram Prasad thuis en is in feite een soort mini kerkdienst die duurt van 18.00 – ca 19.00. Ook de kinderen zijn er gewoon bij, zoals op de foto te zien is.
Ram en zijn vrouw hebben zelf een zoon en 2 dochters, maar daarnaast hebben ze nog 5 pleegkinderen in huis. Het zijn allemaal kinderen uit een probleemgezin, of zonder ouders. Deze avond waren er maar 4 aanwezig, omdat één van de meisjes (inmiddels 9 jaar) voor het eerst op bezoek was bij haar familie. De andere 4 kinderen staan hier op de foto.

Woensdag

Woensdagochtend hebben we een heel leuk nieuw plekje ontdekt om te ontbijten. Vlak langs de rand van het meer, met natuurlijk het uitzicht daarop. Wat het eten betreft maken de meeste restaurants niet zoveel uit, sommigen lijken wel de menu’s van elkaar te kopiëren! Dit plekje was erg mooi EN rustig.

De rest van de dag hebben we vrij gehouden, nou ja, ook niet helemaal, want de vrouwen zijn samen naar de stalletjes bij de Devi Fall geweest, waar vooral Tibetaanse vrouwen hun sieraden verkopen. Anneke, Aukje, Jodi en Trix hebben zich weer behoorlijk kunnen uitleven.

Ben was in de tussentijd in zijn eentje gaan lopen, langs het meer en ook in de richting van de Devi Fall. Zelf ben ik op de motor naar de stupa aan de overkant gegaan om te kijken of het weer al goed genoeg was om daar heen te gaan. Helaas zijn de bergen nog niet te zien. Daarna heb ik wat apparatuur naar Grishma gebracht, dat bestemd is voor gebruik door LEAD Nepal. Grishma was er erg blij mee. De apparatuur is vooral bedoeld om gebruikt te worden bij de trainingen van jonge kerkleiders.

In de loop van de middag trok de lucht weer helemaal dicht, gevolgd door af en toe wat regen. Later, op weg naar ons avondeten, hadden we nog een merkwaardige ontmoeting met een koe. Er stonden er 2 op de weg, en één er van stond een beetje in de weg, dus gaf ik haar een zacht en vriendelijk tikje. Als reactie probeerde zij eerst mij met haar kop en hoorns te raken en vervolgens ging ze achter Ben aan. Ik ben er achter aan gerend en heb het beest een hardere klap op zijn rechterdij gegeven, waarop het de achtervolging staakte. Ben kwam ongehavend uit de wedren te voorschijn. Helaas hebben we geen foto van dit akkevietje.

‘s Avond begon het steeds harder te regenen en viel tegelijk ook de stroom uit. Dat heeft zo het grootste deel van de nacht geduurd.

Donderdag

Donderdagochtend was het gelukkig weer droog en de temperatuur loopt overdag op tot ca. 26 graden. Het is hier best wel uit te houden! Bovendien zorgt wat regen in de nacht ervoor dat het overdag niet zo stoffig is op straat!

Vandaag zijn we naar de maidan bij Shining Hospital gereden en zijn vandaar via de Old Bazar Road naar het centrum gelopen. Het is een heel leuke wandeling, maar er zijn wel heel veel leuke en aantrekkelijke winkeltjes voor vrouwen. Erg snel ging de wandeling daarom niet. Vooral Anneke onderscheidde zich vandaag met haar aandacht voor stoffen en voor aardewerken snuisterijen. Ik hoop voor haar dat alles heelhuids over komt!

Hieronder wat foto’s genomen tijdens deze wandeling. Het meest bezienswaardig voor mij zijn de oude traditionele huizen, die alleen nog in dit deel van Pokhara te bewonderen zijn. Lang geleden is een groot deel van de stad verwoest door een brand, waardoor er niet echt veel oude huizen over zijn.

Uiteindelijk zij we ‘geland’ bij Open House op Chipledungha waar we de lunch gebruikt hebben. Op de terugweg naar het Guest House hebben we het laatste stukje moeten lopen, omdat de taxi (die toch al niet lekker liep) een lekke band kreeg. Waarschijnlijk heeft hij zijn band stuk gereden toen we even ervoor door een diep gat reden dat hij te laat zag. Wegen en gaten horen hier bij elkaar, maar soms zijn ze wel erg diep...

Voor het avond eten waren we uitgenodigd bij Grishma Parajuli, de voorganger van Naya Gaun Church. Het was een gezellige ontmoeting met elkaar, zijn vrouw had weer heerlijk gekookt! Om ca. 20.00 waren we weer terug op onze hotelkamer.